Digitaliseren als maakbedrijf: waarom je nu moet doorpakken

1 op de 3 maakbedrijven is nog niet voldoende gedigitaliseerd. Verrassend? Niet voor ons. Met een klantportfolio dat grotendeels uit maakbedrijven bestaat, constateren we regelmatig dat onnodig veel werkprocessen handmatig gebeuren. Dit is arbeidsintensief, foutgevoelig en slecht voor de concurrentiepositie. Door te digitaliseren valt op veel vlakken winst te behalen. Dat dit versneld kan, bewijst de coronacrisis. Onderhoud op afstand blijkt goed mogelijk. Maar daarmee ben je er nog niet. Het is zaak om nú door te pakken.

Digitale transformatie

De digitale transformatie is in volle gang en dat is de maakindustrie natuurlijk niet ontgaan. Maakbedrijven proberen hier zo goed mogelijk op in te haken. Maar de huidige inspanningen zijn niet in alle gevallen voldoende. Hoewel technologie bij digitale transformatie een belangrijke rol speelt, ben je er met alleen digitaliseren nog niet. Je zult ook kritisch naar je bedrijfsprocessen en -modellen moeten kijken, en er is mogelijk een cultuuromslag nodig.

Digitaliseren

Om uiteindelijk succesvol digitaal te transformeren, is het belangrijk om als discrete industrie je handmatige processen te digitaliseren. Hiermee behoren deze arbeidsintensieve handelingen definitief tot het verleden, komt de paperless office binnen handbereik en worden er minder kostbare fouten gemaakt.

Wat we nu vaak zien is dat de verschillende afdelingen binnen maakbedrijven opereren als losse eilandjes. Informatie wordt bij aankomst op een andere afdeling handmatig ingevoerd. Denk bijvoorbeeld aan het invoeren van calculaties uit een Excellijst in een ERP-systeem of aan het printen en fysiek wegbrengen van werkbonnen.

Dit is inefficiënt en zeer foutgevoelig. Bovendien kan een verkeerd overgetypte komma kostbare gevolgen hebben. Door deze handelingen te automatiseren worden er minder fouten gemaakt, en de data tussen de afdelingen beter gedeeld en gekoppeld. Hiermee behoren eilandjes tot het verleden.

Dit zorgt ervoor dat de faalkosten dalen en de kwaliteit van de dienstverlening toeneemt met tevredener klanten als resultaat. Bovendien kunnen deze organisaties zo sneller inspelen op de wensen van hun klanten en acties van de concurrent, kortom ze zijn wendbaarder. En dit is hard nodig voor hun bestaansrecht.

Huidige situatie

De reden waarom maakbedrijven nog niet voldoende digitaliseren, is tweeledig. Aan de ene kant onderschatten ze de invloed van digitalisering op het voortbestaan van hun organisatie, waardoor de achterstand op de concurrentie toeneemt. En dit terwijl de mate van digitalisering steeds bepalender is voor een succesvolle toekomst. Omdat maakbedrijven die nu opgericht worden en meteen gebruik maken van de laatste digitale ontwikkelingen direct 3-0 voor staan.

Aan de andere kant spelen gebrek aan tijd en een tekort aan ICT’ers met kennis van de laatste digitale innovaties een rol. Ook de falende adoptie van nieuwe software door werknemers zorgt voor vertraging op dit gebied. Gaan deze organisaties dus automatisch de digitaliseringsslag verliezen? Nee, dat hoeft absoluut niet. Maar dan is het nu serieus tijd voor actie.

 

Van 'QR-code' tot datawarehouse

Wil je als maakbedrijf een digitaliseringsslag maken dan is dit natuurlijk een geweldig kans om de nieuwste technologieën in te zetten. Alleen zijn kunstmatige intelligentie, Internet of Things en 3D-printing geen doel op zich, maar puur middelen om een doel te bereiken. Welke technologie je inzet voor het beste resultaat, verschilt per project.

QR-code

Zo hebben we bij onze klant Venster Techniek de interne werkdocumenten vervangen door een QR-code toe te voegen aan orders. De medewerker scant de QR-code en kan direct vanaf zijn scherm de instructies voor afmontage raadplegen. Dit scheelt aanzienlijk in papierverbruik en printkosten. Zo eenvoudig kan het efficiënter inrichten van een deelproces zijn. Misschien niet sexy, wel doeltreffend.

Klant-bestelportaal

We hebben voor dezelfde klant het bestel- en verwerkproces geoptimaliseerd. Aanleiding was de wens om vooral het werkvoorbereidingsproces slimmer in te richten. En zo meer overzicht te creëren voor de interne organisatie. Er ging nu te veel tijd verloren aan handmatig onderhoud via Exceldocumenten, en dubbel werk. En dat zorgde weer voor een te hoge werkdruk. Dit moest anders.

 

Daarbij bestond het orderproces voornamelijk uit het invullen van papieren formulieren en het overzetten van informatie van het ene Excelbestand naar het andere. Ook dit moest sneller en nauwkeuriger. Dus hebben we een webapplicatie ontworpen waarbij hun klanten zelf online de order invoeren en controleren.

Deze klanten ontvangen nu na bestelling direct een automatische orderbevestiging vanuit de beheeromgeving. De beheerder maakt op basis hiervan een productieplanning. De productieopdrachten gaan vervolgens automatisch naar de juiste plek op de werkvloer. Op deze manier zijn er minder handelingen en nog minder checks nodig om de order zo efficiënt mogelijk af te handelen.

Datawarehouse

Maar we draaien onze hand ook niet om voor het inrichten van een krachtig datawarehouse voor betere analyses op datasets. En beter voorspellend vermogen. Met forecasting kun je bijvoorbeeld de uitval van machines voorkomen door tijdig onderhoud. Maar je kunt ook plannen op capaciteit en machines hierdoor optimaal inzetten. Van push naar pull dus.

Waardetoevoeging door digitalisering

Klaar om de volgende stap te zetten, maar niet de juiste resources in huis? Bij Covadis hebben we die wel. Hierdoor kun je toch digitaliseren, zonder dat je zelf op zoek hoeft naar mensen met de juiste kennis. Samen met jou brengen we in kaart welke software er al aanwezig is en bekijken we waar de grootste kansen liggen op digitaliseringsvlak. Om vervolgens software te ontwikkelen die een waardevolle toevoeging is voor jouw bedrijfsvoering. Verlies geen kostbare tijd meer en neem nu contact op met: Chiel Pas.

Benieuwd waar je als maakbedrijf de meeste winst behaalt met digitaliseren? Mis ons volgende blog dan niet!