Waarom andere maakbedrijven wél slim digitaliseren

Je wilt dat klanten zelf hun bestellingen invoeren via een portal. Die post-its op de planborden kunnen echt niet meer. En een papiervrije fabriek is ook geen overbodige luxe. Hoewel je verlanglijst oneindig is, is jouw budget dat niet. Je moet kiezen waar je begint met digitaliseren. Maar hoe doe je dat?

Kijk. Je kunt natuurlijk luisteren naar je medewerkers die het hardst roepen en hun probleem als eerste aanpakken. Scheelt je hoofdpijn. Je kunt speciaal een applicatie voor een belangrijke klant ontwikkelen. Strategisch heel slim. Of je kiest ervoor om iets met 3D-printing te doen, om te laten zien hoe modern en vooruitstrevend je bent. Nieuw verkoopargument. Voor elk van deze opties valt dus iets te zeggen. En willekeur is een keuzestrategie. Zeker als je budget oneindig is. Maar laten we eerlijk zijn, erg realistisch is dit niet. Hoe maak je dan wel de juiste afweging?

Faalkosten

Stel, je hebt een planningsmodule die niet overweg kan met je productiesysteem. Hardnekkig probleem. Is al langer bekend. Er moet ook wel wat aan gebeuren, maar er zijn grotere problemen die harder om aandacht roepen. Althans, dat denk je… Zoom even uit. Want wat zijn de gevolgen van dit ogenschijnlijk kleine probleem in een deelproces, op je hele organisatie?

  • De planners zijn inmiddels enorm gefrustreerd door het voortdurend handmatig plannen in Excel.
  • De productiechef moet nu dubbele controles uitvoeren op zijn productieplanning. En omdat het productieplan niet klopt, is hij meer tijd kwijt aan herplannen. Deze tijd kan hij nu niet besteden aan het verbeteren van het productieproces.
  • De productie wil je zo efficiënt mogelijk over de verschillende machines verdelen, maar door gebrek aan real-time inzicht lukt dit niet altijd. Met vertraging in het productieproces tot gevolg.

Kortom, een kettingreactie is een feit. Al deze handmatige acties zijn tijdrovend en vergroten de kans op fouten. En dit is slecht voor de efficiëntie van je interne organisatie. Bovendien leidt het tot een verhoging van de faalkosten en ontevreden klanten. Dit alles is zeer onwenselijk.

Datagedreven sturen

Het kan dus zomaar zijn dat het wel slim is om bij dit ogenschijnlijk kleine probleem te beginnen met digitaliseren. Alleen is het onverstandig om dit soort beslissingen te nemen op basis van je onderbuikgevoel of willekeur.

Begin daarom eerst met doorrekenen welke geïnvesteerde euro het meeste oplevert in tijd en geld. En ga daarna prioriteren. Je kunt nog steeds voor een (mogelijk) minder rendabele strategische keuze gaan, maar dan is dit wel bewust. Klinkt logisch, toch? Voor veel collega-maakbedrijven is dit vanzelfsprekend. Maar gebeurt het ook al in jouw bedrijf?

Software-integratie

Globaal zijn er binnen de discrete industrie twee digitaliseringsrichtingen waar je uit kunt kiezen. Er is horizontale en verticale integratie. Bij de eerste optie gaat het om alle processen die betrekking hebben op de afhandeling van de order. Denk aan offertes, inproductiename, planning, etc. Bij de tweede optie gaat het om het beheersen van de processen, zoals met predictive maintenance. Hierbij vertellen sensoren wanneer een machine onderhoud nodig heeft. En het taakgericht aansturen van monteurs via hun smartphone. Of zero programming, de robotisering van productieprocessen, waarbij je geen mensen meer nodig hebt.

Met welke van de twee richtingen je het beste begint, verschilt per bedrijf. Vandaar dat een grondige analyse van jouw situatie zo belangrijk is.

Procesoptimalisatie binnen jouw organisatie

Hoe belangrijk is het voor jouw organisatie dat je de capaciteit van een machine optimaal benut? Bijvoorbeeld doordat een algoritme bepaalt welke order je het best als eerste verwerkt. Of dat hij onderhoud krijgt op een moment waarop er geen orders in de wachtrij staan? In plaats van dit over te laten aan de ervaring en intuïtie van je medewerkers. Uit het digitaliseren en optimaliseren van dit soort deelprocessen valt vaak veel winst te behalen.

Hiervoor heb je maatwerk software nodig die bepaalde activiteiten automatisch opstart. En alle processen moeten gekoppeld zijn. Dit kan binnen je bedrijf, maar ook – via een digital supply chain — tussen bedrijven. Zo digitaliseer je niet alleen je bedrijf, je maakt hem ook data-driven. Dit biedt allerlei voordelen, waaronder efficiëntere inkoop, verbeterd voorraadbeheer en snellere productie. Alleen zijn veel Nederlandse maakbedrijven nu nog niet zo ver.

Klantcase

Bij onze klant Venster Techniek verliep het digitaliseringsproces als volgt. Ze groeiden hard en hun assortiment dorpels groeide mee. Daarom vroegen ze ons om verschillende processen te optimaliseren en digitaliseren, om zo tijd te besparen en efficiënter te werken.

Samen met Venster Techniek hebben we de gewenste situatie in kaart gebracht. Ze hadden drie hoofprocessen die ze wilden optimaliseren:

  • Bestellingen
  • Werkvoorbereiding
  • Productie

Ze wilden om te beginnen alle houten dorpels via een klantenportaal automatisch laten bestellen. Houten dorpels vragen nogal wat maatwerk in tegenstelling tot kunststof dorpels. Alleen hadden ze al een applicatie voor de houten dorpels. Deze was misschien niet ideaal, maar volstond. We hebben geadviseerd om met de kunststof dorpels – die vrij standaard zijn en waar nog geen applicatie voor was – te beginnen. De klant zag ook in dat dit meer tijd en kosten zou besparen. Hadden ze uiteindelijk toch met hout willen beginnen dan hadden we dit uiteraard gedaan. De klant bepaalt.

Uiteindelijk hebben we een klantportaal gebouwd. Hierin kunnen klanten in eerste instantie kunststof dorpels bestellen en hun order volgen en controleren. Hun bestelling stellen ze zelf samen met een wizard. Vervolgens maakt het programma automatisch berekeningen en tekeningen. We hebben ervoor gezorgd dat de productieafdeling automatisch actielijsten ontvangt en werkbonnen hiermee tot het verleden behoren. De faalkosten zijn inmiddels teruggebracht. En naast tijd, besparen ze nu ook op materiaal. En dat zorgt weer voor tevreden medewerkers en klanten. Wie wil dit nu niet?

Hulp bij digitaliseren

Kunnen we jou ook op weg helpen met je digitaliseringsproces? Bijvoorbeeld door je tijd- en capaciteitsgebrek op te vangen of je project een kickstart te geven? Laat het Chiel Pas weten dan bekijken we samen welke mogelijkheden er zijn.

Benieuwd hoe je als maakbedrijf bij het digitaliseren de juiste softwarepartner kiest? Mis ons volgende blog dan niet!