Covadis kennissessie over waarde-creatie

Projectmanagers vertellen alles over business value

De Covadianen verlieten hun bureau andermaal voor de dagelijkse lunch. Ditmaal ging de wandeling niet naar de lunchruimte, maar naar de bar. Dat kan maar één ding betekenen: het is weer tijd voor een interne kennissessie. Ditmaal werd de sessie gegeven door onze projectmanagers. Zij vertelden hun collega’s alles over ‘business value’.

Business value valt ook wel te vertalen in waarde-creatie voor de klant.

“Het doel van de kennissessie is om nog meer inzicht te geven in de werkzaamheden van de projectmanagers en de wisselwerking tussen de klant en techniek”, laat één van de projectmanagers van tevoren weten. “Met als uiteindelijk doel om, met de oplossingen die we ontwikkelen, waarde te creëren voor de klant.”

Kennissessie projectleiders koppelingen

Ontwikkelaars

Rond het middaguur gaat de kennissessie van start. De ontwikkelaars en andere collega’s duiken op de geheel verzorgde broodjes terwijl de eerste spreker van start gaat. Dit is uiteraard één van de projectmanagers van Covadis. Al meteen is duidelijk dat er ruimte wordt gemaakt voor discussie.

“Alles wat we vertellen is niet per se de waarheid”, vertelt hij met een kenmerkend gevoel voor humor. “Breek dus gerust in als iets opvalt of als je het ergens niet mee eens bent.”

Requirements

De projectmanager steekt van wal over de grote vraag voor een ontwikkelteam: wat wil de klant nu echt? Een projectmanager zoekt de vraag achter de vraag.

“Veelal weet de klant het niet precies. Als projectmanager zoek je dit uit en vertaal je dat naar het ontwikkelteam. In het proces word je regelmatig door je team op de vingers getikt. Dat is geen afrekening, maar een gevolg van het gezamenlijk streven naar de beste kwaliteit.”

Hoe verder een requirement in de toekomst ligt, hoe minder concreet het nog is

Projectmanager Covadis

Tijdens de sessie werd natuurlijk stilgestaan bij requirements. De vraag: ‘wat is vandaag het belangrijkst?’ wordt dagelijks gesteld.

“Hoe verder een requirement in de toekomst ligt, hoe minder concreet het nog is. Het wordt ‘vanzelf’ concreter op het moment dat het dichterbij komt en je er vaker en in meer detail over praat met de opdrachtgever. Veel opdrachtgevers weten pas welke kant ze op willen als ze resultaat zien. Zo kan een klant na enige tijd ineens andere ideeën hebben. Dan kun je klein beginnen om feedback te krijgen. Vervolgens ga je op basis daarvan door ontwikkelen.”

Scrum

Zoals het gaat bij ontwikkelteams, leidden de gestelde vragen tot de nodige discussie. Verschillende onderwerpen zijn uitvoerig besproken. Denk dan aan:

  • User Stories
  • Budgetten
  • Tijdvakken
  • Requirements
  • Agile werkmethoden als Scrum en Kanban
  • Verschillende manieren van inschatting werkzaamheden/sprints en de uitdagingen die hierbij komen.
kennissessie ontwikkeltalen waardecreatie

Applaus

Uiteindelijk is iedereen het er over eens dat er zoveel mogelijk waarde in zo min mogelijk tijd gecreëerd moet worden. Software moet veilig, snel, schaalbaar en onderhoudbaar zijn. Juist deze zaken zijn van belang. Ook de discussie over inschattingen wordt beslecht. Kennis en ervaring vormen hierin belangrijke onderwerpen. De wisselwerking houdt elkaar scherp. Uiteindelijk werden de Covadianen het eens. De kennissessie is afgesloten met daverend applaus.