Een nieuwe klant- en bestelapplicatie met productieondersteuning

Een optimalisatie van het bedrijfsproces

Venster Techniek uit Zelhem is een innovatieve oplossingen-specialist voor de kozijnindustrie. Het bedrijf bevat enorm veel kennis als het gaat om maatwerkoplossingen die resulteren in duurzame componenten voor een correcte sluiting van een kozijn of deur.

Venster Techniek is altijd bezig met productontwikkeling. Zo is de VTS DOOR geïntroduceerd. De VTS DOOR is een nieuw deursysteem dat de problemen rondom houten voordeuren oplost. 

De toeleverancier voor de kozijnindustrie heeft een diverse schare klanten. Zij bestellen hoofdzakelijk compleet afgemonteerde dorpels die zijn samengesteld uit verschillende producten. Venster Techniek heeft de mogelijk om de basismaterialen te bewerken tot eindproducten. Deze producten worden gemaakt van materialen als aluminium, kunststof en glasvezelversterkt polyester 

Om deze bestellingen te realiseren werden diverse methodes gebruikt. Bij bepaalde producten ging het om een stand-alone applicatie. Voor anderen werden verschillende Excel bestanden gebruikt.  

Softwareontwikkelaar Covadis ontwikkelt bestelapplicatie
De vraag:

Een snellere en betere manier om bestellingen van klanten te verkrijgen en te verwerken.

Het vorige systeem van Venster Techniek voldoet niet meer. Een klant diende een bestelformulier in te vullen. De bestellingen van klanten die werken met producten voor houten kozijnen en deuren werden verwerkt met een Windows applicatieEen export bestand werd vervolgens doorgestuurd naar Venster Techniek. Zij verwerkten dat in hun eigen versie van de app. In een Excel bestand werden de bestellingen verwerkt van klanten die werken met producten voor kunststof kozijnen en deuren.  

Deze info werd vervolgens gekopieerd naar andere Excels. Hier werd de doorrekening automatisch uitgevoerd. Deze inhoud werd dan weer naar een andere Excel gekopieerd. Vervolgens werd de optimalisatie verwerkt. Dit kostte enorm veel tijd. Aan Covadis dan ook het verzoek om dit proces te optimaliseren.   

De oplossing:

Een klant-bestelapplicatie met productieondersteuning. Volledig op maat gemaakt voor Venster Techniek.

In de nieuwe webapplicatie hebben klanten een eigen omgeving. In deze klantomgeving staan hun gegevens automatisch ingevuld en dienen zij hun order tijdens de bestelling in te vullen. Vervolgens krijgt de klant een overzicht te zien waar de hele order nog eens gecontroleerd kan worden. Venster Techniek krijgt de order binnen in een eigen beheeromgeving waaruit een orderbevestiging volgt 

De beheerder van het systeem maakt vervolgens op basis van die gegevens een productieplanning. Hierdoor kan Venster Techniek zelf controleren of de order met zo min mogelijk restproducten gefabriceerd kan worden. De productieopdrachten worden automatisch doorgezonden naar de juiste plek op de werkvloer. Dit betekent dat Venster techniek veel minder handelingen en veel minder checks hoeft te doen om de order zo efficiënt mogelijk te realiseren.  

Applicatie met productieondersteuning ontwikkelt door Covadis Doetinchem

Sprints 

Het ontwikkelteam van Covadis dat de applicatie heeft gerealiseerd werkte met deelopleveringen. De applicatie krijgt dan steeds meer vorm in sprints. In dit traject heeft de opdrachtgever inzicht in het proces.  

Waar nodig kunnen zo extra requirements geleverd worden. Het ontwikkelteam bestaat uit een projectmanager, meerdere ontwikkelaars, een tester en een softwarearchitect. Het team volgt een Agile werkmethode. 

Voor de ontwikkeling zijn onder anderen de volgende technieken gebruikt: 

De applicatie is qua vormgeving strak, zakelijk en functioneel. Voor de productie komt de functionaliteit goed naar voren. De applicatie is nu nog alleen beschikbaar voor klanten die producten bestellen voor kunststof deuren en kozijnen. In de toekomst wordt de applicatie verder uitgebreid.